سفارش تبلیغ
صبا ویژن


فلسفه روزه ، تقوا پیشگی ، تقویت حس بخشندگی ، مساعدت و انساندوستی ، حذف یک وعده از غذای روزانه و فرصت تجدید قوا برای جسم و روان انسان است .

    چنانچه در ماه مبارک رمضان از برنامه غذایی صحیح استفاده نکرده و تغذیه نامناست داشته باشیم ، ممکن است بمه اختلالات فراوانی مبتلا شویم .

          در زیر خوانند گان عزیز را به رعایت توصیه های بهداشتی در هنگام صرف افطاری و سحری جلب می کنیم .

          -از مصرف چند نوع غذای مختلف در هنگام افطاری خودداری کنید .

          در برنامه غذایی خود بویژه در وعده سحر از میوه ، سالاد وسبزیهای تازه استفاده کنید .

          -روزه داران برای صرف سحری باید به موقع بیدار شوند ، چون با عجله خوردن غذا ، روی معده اثر سوء گذاشته و باعث معده درد می شود .

          -نوجوانان بویژه دختران تازه بالغ برای گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان و به منظور حفظ توان جسمانی در این ماه ، از مواد غذایی قندی ، پروتئین دار و پرانرژی استفاده نمایند .

          -برخی ها عادت دارند در هنگام سحر مقدار زیادی آب بنوشند ، این کار موجب نفخ و مشکلات هضم می شود . در فاصله بین وعده افطار و سحری فرصت کافی برای مصرف آب وجود دارد .

          -پرخوری و با عجله غذا خوردن در هنگام افطار باعث می شود که شخص مبتلا به چاقی و نفخ دستگاه گوارش قرار گیرد .

          -امتناع از خوردن سحری و اکتفا کردن به یک وعده افطاری ، باعث پایین افتادن قند خون ( هیپو گلیسمی ) می شود و فرد را دچار خستگی ، بی حوصلگی و عصبانیت می کند .

          -در برنامه غذایی خود بویژه در وعده سحری از میوه ،  سالاد و سبزیهای تازه استفاده کنید . این مواد به علت داشتن آب زیاد ، احساس تشنگی را کاهش می دهند ، ویتامینها و مواد معدنی مفیدی را به بدن می رساند و به علت داشتن فیبر غذایی زیاد از بروز یبوست جلوگیری می کنند .-بهتر است قبل از مصرف غذا در وعده افطار آب ولرم میل نمائید از مصرف آب سرد در شروع افطار خود داری کنید ، زیرا ممکن است باعث تحریک معده و ناراحتیهای گوارشی شود . افطار را با چای شیرین یا خرما آغاز کنید .

          -در ماه مبارک رمضان حتما از دو وعده غذایی سحر ی و افطار استفاده کنید .

          از مصرف آب سرد در شروع افطار خود داری کنید .

          درماه مبارک رمضان حتما از دووعده غذایی سحر ی و افطاری استفاده نمائید .

          -وعده افطار سعی شود که از غذا های سبک و زود هضم باشد ، مانند : شیر ، خرما ، نان ، پنیر و گردو ، خامه ، کره ، تخم مرغ آب پز ، شیر برنج ، شله زرد ،  حلوا ، حلوا ارده ، البته روزه داران می توانند برخی از مواد پروتئینی و لبنی مذکور را برای افطار انتخاب کنند .

          -در هنگام افطار از مصرف غذاهای حجیم ،نفاخ ، سرخ شده و پر چربی خود داری شود . آش رشته و نوشابه در افطار مناست نیست .

          -در سحر بهتر است از یک غذای کامل استفاده بشود . پلو خورشها و خوراکها برای وعده سحر ی مناسب ترند . مواد غذایی پروتئین دار مانند تخم مرغ ، حبوبات ، لبنیات و گوشت غذای مطلوب در وعده سحری هستند .

          -در موقع سحر از خوردن غذاهای شور ، پرچربی و نوشیدن آب زیاد خود داری کنید .

          -افطار را با یک استکان چای شیرین یا یک خرما شروع کنید .

          -افطار وشام باید یک وعده باشد . توصیه می شود که مجموع افطار و شام بین نیم ساعت تا 45 دقیقه باشد تا بدن برای خوردن سحر ی آمادگی داشته باشد .

 


نوشته شده در سه شنبه 86/6/27 ساعت 1:4 عصر به قلم من منتظرم ❤ دیدگاه منتظران ( )



      ѕσкσтє7