سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ابو حامد امام محمّد غزالى داراى آثار عرفانى و اخلاقى مفیدى مىباشند که شاید بهترین آنها کتاب «کیمیاى سعادت» باشد. ایشان بخشى از کتاب مزبور را به عبادات اختصاص دادهاند چنانچه در کتاب ارزشمند «احیاء العلوم» همین کار را کردهاند.

در بخش عبادات سخن نغز و زیبایى در باب نماز بیان داشتهاند که خلاصه آن این است:

«بدان که نماز ستون مسلمانى است و بنیاد دین است و پیشرو و سید همه عبادتهاست.

هرکس که این پنج فریضه (نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب، عشاء) به شرط خویش و به وقت خویش به جاى آورد عهدى بستهآید وى را با حق تعالى، که در امان و حمایت وى باشد و چون از گناهان کبیره دست برداشت نماز وى کفارت بقیه گناه وى باشد. رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)فرمودند:

نماز ستون دین است هر که دست بداشت دین خود ویران کرد و از او پرسیدند چه کار از همه کارها افضل است؟ فرمود: نماز به وقت خویش به پاى داشتن و فرمود که «کلید بهشت نماز است». و فرمود: «خداى تعالى بر بندگان خویش هیچ چیز واجب و لازم نگردانید پس از توحید محبوبتر از نماز نزد وى باشد و اگر چیزى محبوبتر از نماز بود فرشتگان را بدان

ــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ فضیلتهاى فراموش شده، ص137.

مشغول مىنمود. چون فرشتگان همیشه در حال نمازند گروهى در رکوع و گروهى اندر سجود و گروهى در حال قیام و گروهى در حال نشسته» و فرمود: «هر که یک نماز را از روى عمد ترک نمود کافر گردد».

و فرمود: «اول چیزى که در قیامت بدان بنگرند نماز است. اگر تمام باشد و به شرط وجود بپذیرند دیگر اعمال به تبعیت از او پذیرفته گردد و اگر ناقص باشد نماز و همه اعمال را برروى وى باز زنند. و فرمود: «بدترین دزدان آن است که از نماز بدزدد»(1).

پس جوان نباید گمان کند که با وجود همه این تأکیدات مىتوان در نماز تقصیر و کوتاهى نمود و ترک نماز همانند سایر عبادات مورد عفو و بخشش خداوند قرار مىگیرد. فضل هر عبادتى در حدّ و مرتبه خویش است و فضیلت نماز در رأس همه فضائل است.

پس نمىتوان رأس فضائل را در زندگى ترک کرد و در عین حال اظهار فضل نمود.
نوشته شده در یکشنبه 86/9/4 ساعت 2:45 عصر به قلم من منتظرم ❤ دیدگاه منتظران ( )



      ѕσкσтє7