اشاره: آنچه می خوانید درنگی است در سیره، زندگی و شخصیت قرآنی امام حسین علیه السلام که از دوران کودکی حضرت تا روز شهادتشان را در بر می گیرد. با اذعان به اینکه پرداختن به تمام زوایای زندگی و اضلاع شخصیتی که بر محور قرآن شکل گرفته است، مجالی فراختر از حوصله این نوشتار می طلبد، لکن از باب "آب دریا را اگر نتوان چشید، هم به قدر تشنگی باید چشید"، در ضمن چند نوشتار دنباله دار نگاهی اجمالی به سلوک قرآنی حضرت سید الشهداء خواهیم افکند. دیباچه دنیا برای بسیاری از مردم جای زینت، تفاخر، تکاثر، لهو و لعب است؛ اما گروهی از مردان خدا هرگز فریب لذتهای زودگذر را نمیخورند و بر اساس گفته قرآن کریم «تجارت، آنها را از ذکر خدا غافل نمیکند». آنان در دنیا زندگی میکنند؛ اما هرگز وابسته به دنیا نیستند. آری فقط به خدا دل بستهاند و آنچه که در مسیر کمال است. مونس آنان کتاب خدا و آیات الهی است؛ آن گونه که اگر تمام مردم کره زمین بمیرند، اما این کتاب همراهشان باشد، هرگز احساس تنهایی و وحشت نمیکنند. امام حسین علیهالسلام از جمله انسانهای بینظیر جهان هستی است که زندگی او با قرآن عجین شده بود. او از کودکی با قرآن همراه بود؛ عاشق و دلداده قرآن بود. چون لب به سخن میگشود، کلامش آیات قرآن بود و از قرآن دفاع میکرد؛ اگر نامهای مینگاشت، دفاع از قرآن بود و سکوتش برای اندیشیدن در آیات آن. با اذعان به این که در این نوشتار کوتاه نمیتوان کاملاً به زندگی قرآنی امام حسین علیهالسلام پرداخت، اما اجمالاً به مواردی از آن اشاره خواهد شد که از دوران کودکی حضرت تا روز شهادتش را دربرگرفته است. 1. عشق به قرآن در دوران کودکی امام حسین علیهالسلام از کودکی به قرآن عشق فراوانی داشت؛ زیرا آیات فراوانی از قرآن در خانهشان بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل گشت و بدون تردید، امام حسین علیهالسلام متأثّر از فضای قرآن حاکم بر خانواده بود. ایشان از سنین کودکی به قرائت، حفظ، تفسیر و تأویل قرآن اهمیت زیادی میداد. به چند نمونه از آنها که در تاریخ به ثبت رسیده، دقت کنید: الف ـ فراگیری سوره توحید از امام حسین علیهالسلام سؤال شد: از رسول خدا چه شنیدی؟ فرمود: شنیدم که میفرمود: خداوند کارهای مهم و بزرگ را دوست میدارد و کارهای پست و حقیر را نمیپسندد... و او «قل هواللّه احد» و نمازهای پنجگانه را به من آموخت. و شنیدم که میفرمود: هرکه خدا را اطاعت کند، خدا او را بالا میبرد و هرکه نیت خود را برای خدا خالص کند، خدا او را نیکو سازد و بیاراید و هرکه به آنچه نزد خدا است، اطمینان کند، خدا او را بینیاز کند و هرکه بر خدا بزرگی کند، خدا او را خوار سازد.1
امام حسین علیهالسلام از کودکی به قرآن عشق فراوانی داشت؛ زیرا آیات فراوانی از قرآن در خانهشان بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل گشت و بدون تردید، امام حسین علیهالسلام متأثّر از فضای قرآن حاکم بر خانواده بود. ایشان از سنین کودکی به قرائت، حفظ، تفسیر و تأویل قرآن اهمیت زیادی میداد ب ـ پرسش تأویل برخی آیات از رسول خدا صلی اللهعلیه وآله وسلم اسماعیل بن عبداللّه روایت کرده است: هنگامی که آیه «و اولوا الأرحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب اللّه»؛ (و خویشاوندان در کتاب خدا بعضی مقدم بر بعضی دیگرند) نازل شد، امام حسین علیهالسلام میفرماید: تأویل این آیه شریفه را از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سؤال کردم. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمودند: سوگند به خدا که منظور پروردگار در این آیه جز شما نمیباشد. و «اولوا الأرحام» شمایید. پس اگر من از دنیا رفتم، پدرت علی از هرکس به جانشینی من شایستهتر است و هرگاه پدرت علی در گذشت، برادرت حسن به جانشینی او سزاوارتر است و هرگاه حسن از دنیا رفت، تو به جانشینی او لایقتری. عرض کردم: ای رسول خدا! چه کسی پس از من به جانشینی من سزاوارتر است؟ فرمود: فرزندت علی، سپس فرزندش محمد، سپس فرزندش جعفر، سپس فرزندش موسی، سپس فرزندش علی، سپس فرزندش محمد، سپس فرزندش علی، سپس فرزندش حسن؛ پس هرگاه حسن از دنیا رفت، غیبت در نهمین فرزند تو رخ میدهد و این نه امام، از نسل تو هستند. خدا به آنان دانش و فهم مرا عطا فرموده است و سرشت آنان از سرشت من است.2 ج ـ منظور از (انّ السمع و البصر و الفؤاد) چیست؟ عبدالعظیم فرزند عبداللّه حسنی گوید: سرورم امام هادی علیهالسلام از پدران خود، از امام حسین علیهالسلام نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همانا ابوبکر نسبت به من همچون گوش، و عمر همچون چشم و عثمان همچون دل است. امام حسین علیهالسلام میفرماید: فردای آن روز خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مشرّف شدم در حالی که در محضر او امیرمؤمنان علیهالسلام ، ابوبکر، عمر و عثمان شرفیاب بودند. از حضرت سؤال کردم: ای جدّ بزرگوار! دیروز از شما در باره این صحابه سخنی شنیدم؛ منظور چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آری. سپس به آن سه نفر اشاره کرده، فرمود: آنان همانند گوش و چشم و دلاند و به زودی در روز قیامت در مورد این وصیّ من ـ سپس به علی علیهالسلام اشاره فرمود ـ از آنان سؤال میشود. خدای سبحان میفرماید: «انّ السمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً»3 سپس فرمود: سوگند به عزّت پروردگارم که همه امت من در روز قیامت نگه داشته میشوند و از آنان در باره ولایت علی علیهالسلام سؤال میشود و این، همان فرموده خدای سبحان است که «و نگاهشان دارید که سؤال میشوند».4 د ـ شفا یافتن به برکت سوره حمد علامه مجلسی مینویسد: از امیرمؤمنان علیهالسلام نقل شده که فرمود: وقتی امام حسین علیهالسلام بیمار شد، مادرش فاطمه علیهاالسلام او را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برد و عرض کرد: یا رسول اللّه! دعا کن خداوند به پسرت شفا عنایت فرماید. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: دخترم! خداوند متعال همان کسی است که او را به تو هبه کرد و او قادر است که پسرت را شفا دهد. در همان وقت جبرئیل نازل شد و عرض کرد: یا محمد! به درستی که خداوند متعال سورهای را بر شما نازل نکرده، مگر این که در آن، حرف «فاء» میباشد. و هر فایی از آفت است؛ جز سوره حمد که در آن، حرف فاء نیامده است. پس ظرف آبی طلب کن و بر آن چهل مرتبه سوره حمد را بخوان. سپس آن آب را بر حسین بپاش که خداوند در اثر چنین کاری، به حسین شفا خواهد داد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چنین کرد و امام حسین علیهالسلام عافیت یافت.5 نویسنده: محمد جواد طبسى فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان
ѕσкσтє7 |